Flydende læsning i praksis
"Flydende læsning i praksis" er en guide til undervisning i flydende læsning i indskolingen og på mellemtrinnet.

I denne anden og udvidede udgave præsenterer bogen dig for nye kapitler om automatisering af ord, fx ved hjælp af gentaget stavning, og om makkerlæsning, hvor eleverne arbejder sammen i par og giver hinanden konstruktiv feedback.

Ud over metoder beskriver bogen, hvordan du kan tilrettelægge forskellige læseforløb som et intensivt stilladserende læsekursus, hvor dine elever får brug for alle de læsemetoder, de har lært i løbet af skoleåret. Bogen indeholder også forbedrede og helt nye skemaer til vurdering af elevernes fremskridt samt de nyeste oplæsningshastigheder.

Til bogen hører en særskilt kopimappe og hjemmeside med alle kopiark til læsetræningen. Desuden rummer mappen omkring 190 lixede tekster til gentaget læsning med Ord pr. minut-metoden, nye alderssvarende tekster til en individuel, direkte vurdering af den enkelte elev samt tekster til afdækningen af elevens nærmeste zone for læseudvikling.


Flydende læsning i praksis - Kopihæfte
Denne kopimappe indeholder alle de 43 kopiark, der bliver brugt i Flydende læsning i praksis, 2. udgave.

Derudover indeholder mappen følgende nyskrevne, konstruerede tekster til læsetræning og evaluering af læsning:

13 tekster til afdækning af zonen for nærmeste læseudvikling (lix 4-8, 10, 12, 16, 24). 10 tekster til den individuelle, direkte vurdering fra 2. til og med 6. klasse (lix 10, 17, 23, 27, 30). 190 tekster til læsetræning ved hjælp af gentaget læsning med Ord pr. minut-metoden (lix 4-35).

Har du bog, har du web! Når du køber en lærervejledning, får du samtidig adgang til websitet lystoglæring.alinea.dk. Her finder du alle kopiark til print.


Om mig
Gertrud Brandt er lærer, læsevejleder og lærebogsforfatter